Vi kör logotyp

Varför valde du sjöfartsprogrammet på gymnasiet? – Stora delar av familjen har en bakgrund inom sjöfarten. Pappa var teknisk chef på ett fartyg, mamma satt…

Varför valde du sjöfartsprogrammet på gymnasiet?

– Stora delar av familjen har en bakgrund inom sjöfarten. Pappa var teknisk chef på ett fartyg, mamma satt i kassan på Helsingborg Helsingör färjorna, farfar var sjökapten. Förutom dem så är eller har en stor del av släkten varit till sjöss.

– När det kom till valet av gymnasiet så var jag inte säker på vad jag ville läsa till. Min pappa rekommenderade och söka till Sjöfartsgymnasiet och pröva på det, samtidigt så fixade min pappa en praktikplats/sommarjobb på ett bulkfartyg som seglade Skandinavien – Medelhavet. (M/V SKOGALAND). Då fick jag en chans att prova på sjöfarten och föll för den direkt.

Hur ser vardagen ut ombord?

– Beroende på vilken uppgift eller position man har ombord så ser det lite olika ut. Jag jobbar mest som något som kallas ”dagman”. Dagmannens jobb är att utföra reparationer, service på maskiner och kringutrustning.

– Så en typisk dag för mig är att gå upp runt 0630 för att vara nere omklädd i verkstaden vid 0700. Där vi tar en kopp kaffe/te och snackar lite skit och lite dagens arbete med 1:e maskinisten. Vi får en lista med ”Work orders”, dvs en lista på jobb som kan/ska göras. Efter morgonmötet så sätter vi igång med de uppdrag som vi blivit tilldelade eller själva valt. Försöker organisera med 2:e maskinisten om det är maskiner som måste skiftas, lagas eller stängas av. Är det en lite lugnare dag så brukar vi passa på och göra projekt, dvs specialverktyg, förbättringar av utrustning ombord eller andra saker som man kan drömma ihop.

– Vi ombord står även standby 24/7 om något skulle hända. Det kan vara allt från mindre grej som måste bytas för att driften ska funka som det ska, till större haveri.

Har kan du se en film med Richard om hur en dag kan se ombord
Se GoPro-video med Richard, motorman

Så dagarna skiljer sig beroende på vad som händer?

– En dag kan gå från lugn, kanske t.om. tråkig och seg. Till full rulle med övertid och missad lunch/middag. Även om det är mycket sällan.

Och efter jobbet, vad gör man då?

– Mycket beroende från båt till båt. På min förra båt Silja Galaxy, som jag är tjänstledig från på grund av studier startade vi ett dart lag, ”Sans Égal” där medlemmarna är allt från Chief Engineer till motorman. Det har väl gått lite ”överstyr” då vi införskaffat egna pilar, lagtröjor och tom lagkalsonger… men tycker att det absolut är värt det. Vi har även organiserat turneringar när det finns tid för det. Vi har till och med en egentillverkad pokal som vi har när vi möter däcksavdelningen i vårt egenpåhittade darttävling.

– Annars finns där filmer, sällskapsspel, tv rum, gym och annat för att få tiden att gå. Men ibland är det skönast och bara ligga i hytten med något gott och kolla på en film.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är absolut kollegorna. Det blir lite annorlunda sammansvetsning när man tillbringar 24/7 ombord på en båt med någon. När man väl slutar på en båt så är det till 99% inte för att man inte kommer överens med kollegorna, det är ofta dem man saknar mest när man slutat. Annars är ledigheten ett stort plus också. På Silja Galaxy där jobbar manskapet 2 veckor på och 3 veckor av, så man får mycket tid till att göra vad man vill de veckor man är ledig.
Det är också ett väldigt omväxlande jobb, en dag är nästan aldrig den andra lik. Gillar man att skruva och meka så är detta verkligen ett jobb för dig. Trivs man inte med skruva så är däcksavdelningen ett bra val. Men det finns även många jobb inom hotell och inredningsavdelningen.

Var det svårt att få jobb efter gymnasiet?

– När jag gick ut ur gymnasiet, 2011, så var det en svacka inom sjöfarten. Så jag gick ungefär ett år på land med lite ströjobb här och var. Men vid sommaren 2012 så fick jag mitt första fasta sjömansjobb. Och sen dess har det varit en lukrativ arbetsmarknad. Idag så får jag jobberbjudande titt som tätt. Går man ut idag som manskap så är det bara och välja och vraka över jobben.

Vad skulle du säga till någon som funderar på ett jobb inom sjöfarten, men inte är säker?

– Om du gillar att ha en varierande arbetsdag, arbetsuppgifter, resa mycket, umgås med kollegor och vara mycket ledig så ska du absolut pröva på arbetet som sjöman. Skulle man inte trivas med det efter man är klar med gymnasiet så skulle jag vilja påstå att maskinutbildningen är den bästa. Den öppnar upp för möjlighet till jobb i land som mekaniker och dylik. Om du inte gillar att vara borta längre perioder så finns det även andra jobb som kan passa dig.