Vad är det första du gör när du kommer in till verkstaden på morgonen?
Jag är en del av ledningsgruppen och vi träffas klockan sju varje morgon för att planera dagens arbete. När vi gjort det så samlar jag alla till morgonmöte där vi går igenom vad som ska göras och vem som ska göra vad. Sen är vi igång. Under dagen ser jag till att allt går som det ska och stöttar de som behöver det, vare sig det är administrativa grejer eller något mer praktiskt. Men alla dagar ser olika ut. Ibland sitter jag en hel dag framför datorn, ibland är jag nere på golvet i verkstaden och ibland är jag ute hos kunder och hjälper dem. Det är väldigt omväxlande och utmanande, vilket är jättekul.
Hur blev du verkmästare?
Jag gick fordons- och transportprogrammet på gymnasiet och efter det gjorde jag lumpen. När jag kom tillbaka fick jag jobb som lastbilsmekaniker och har jobbat som det på lite olika ställen innan jag kom hit till Volvo Truck Center. Här visade jag att jag var duktig, hade en del jourer där jag helt på egen hand löste problem under nätterna och sen sökte jag till verkmästare. På den vägen är det.
Är det så man brukar jobba sig uppåt som mekaniker?
Ja, det är egentligen det enda sättet. Man måste vara mekaniker i grunden för att bli chef, så man behöver inte känna sig låst bara för att man läser ett praktiskt program på gymnasiet. Det finns massor av möjligheter att komma vidare och testa nya grejer om man vill.
Vad skulle du säga till någon som funderar på fordons- och transportprogrammet men inte är riktigt säker?
Att det är ett jättebra och roligt program om man har ett intresse för teknik, IT eller elektronik. När man har ett intresse kan man också se förbi att det är en lastbil som man mekar med och man bryr sig inte om det skulle bli lite skitigt. Nu är det inte så skitigt att jobba som lastbilsmekaniker längre eftersom mycket sker i datorprogrammen, men man måste fortfarande vilja ta i när det behövs.