Det är snart dags att kasta loss och i maskinrummet får ni order om sjöklargöring, det vill säga att göra fartyget redo för avfart. Mycket ska göras och kontrolleras innan ni kan åka iväg.
Dags för sjöklargöring i maskinrummet – men hur gör man?
Du går andra året på sjöfartsutbildningen med inriktning mot maskin, och just nu har ni en period av arbete på skolfartyget.

Innan ni kan kasta loss måste ni kontrollera allt, provköra allt, dubbelkolla allt. Det gör man eftersom inget får gå fel när man väl är ute på sjön. Har man ingen möjlighet att manövrera fartyget, alltså att roder eller propellrar inte gör som man vill – hamnar man i sjönöd. Tar dagtanken slut ute på sjön och maskinerna suger luft kan man få problem att få ut luften ur bränslesystemet – och så hamnar man i sjönöd. Och så vidare. Därför är det jätteviktigt att ni kontrollerar alla funktioner innan ni ger er iväg.
Det sista ni gör innan ni är sjöklara idag är att kontrollera och provköra brandpumpen. Den får absolut inte gå sönder eller vara trasig redan vid kajen.
Brandpumpen pumpar upp vatten från sjön upp till däck så att man kan släcka en eld om det skulle börja brinna.
Brandpumpen funkar som den ska och eftersom den var det sista som skulle kontrolleras kastar ni nu loss.
Maskinerna är såklart igång hela tiden och måste konstant kontrolleras. Man går ronder i maskinrummet minst var femtonde minut för att se så att alla maskiner går som de ska, att det inte läcker in vatten någonstans eller att det inte sprutar diesel överallt.