Hur kommer det sig att du blev reservdelsspecialist?
Jag visste inte riktigt vad jag ville göra när jag skulle välja program på gymnasiet, så jag valde faktiskt teknik. Jag har alltid varit intresserad av bilar och hur de fungerar, vad som faktiskt får dem att rulla. Så den nyfikenheten gjorde att jag började arbeta med bilar, fast jag började på reservdelslagret, Det var ett kul jobb att arbeta med logistik, att rätt saker ska finnas på rätt ställe är en väldigt viktig del för att verkstaden ska fungera. Sen efter det så har jag jobbat mig uppåt och tillslut blev det en tjänst ledig som reservdelsspecialist som jag fick.
Hur ser en typisk dag ut för dig?
Jag börjar antingen 07, 08 eller 09. Jag loggar in i våra system, är redo att svara på mail och telefonsamtal. Det är både företag och privatpersoner som ringer in och behöver hjälp. Företagen är oftast andra verkstäder som ringer och vill beställa delar. Men när privatpersoner ringer in så kan det behövas lite detektivarbete för att lista ut vilken del som de behöver byta ut. Vilket kan vara en utmaning, men jag tycker att det är kul att lösa problem så det är en rolig del av jobbet.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Jag får det bästa av två världar. Jag kan jobba med bilar och lära mig mer om hur de fungerar, men att jag inte behöver arbeta lika fysiskt som mekanikerna gör. Det kan bli lite stillasittande eftersom jag sitter mest vid en dator och svarar på mail eller telefonsamtal. Men jag gillar mitt jobb, det är bekvämt och jag skulle säga att det är den bästa avdelningen att jobba på. Jag tycker också om att ha kontakt med kunder. Men det är inte bara guld och gröna skogar, ungefär 90% av de som jag pratar med är trevliga. Dock så kan de 10% vara jobbiga ibland. Kunden kan till exempel ha åkt 4 mil utan motorolja i bilen, och säga att det är mitt fel att bilen går sönder. Det är inte lika kul, men det är tur att det inte är så många som är otrevliga.
Vilka egenskaper är bra att ha som reservdelsspecialist?
Stresstålig, noggrann och att kunna ha flera bollar i luften samtidigt. Eftersom vi ibland från in flera ärenden på en gång utan paus, då är det viktigt att se till att allt blir rätt. Om en siffra i artikelnumret blir fel så kan kunden få fel del och det får inte hända.