Vi kör logotyp

I motorbranschen går utvecklingen snabbt. Det talas om elektrifiering och om uppkopplade bilar. Samtidigt har många en föråldrad bild av hur det är att arbeta i en verkstad. I den nya podd-serien ”Under huven” kan blivande studenter, föräldrar och företagare få aktuella spaningar om hur det verkligen går till i motorbranschens verkstäder.

Podd-serien består av fem avsnitt där Douglas Krantz (som har Youtubekanalen Motornörd) intervjuar flera yrkesverksamma inom motorbranschen för att få reda på hur det är att arbeta inom motorbranschen. Samt att ta reda på vilka karriärvägar som finns.

Det har varit jättekul att spela in tillsammans med duktiga och engagerade medarbetare på de olika företagen. Motorbranschen är i stor omvandling just nu och det är viktigt för branschen att attrahera både tjejer och killar som kanske inte tänkt sig en karriär inom motorbranschen. Sociala medier kan hjälpa till att ge en mer rättvisande bild av hur det är att arbeta i en verkstad idag, det är verkligen inte samma sak som det var för 20 år sedan.

Säger Douglas som är programledare för podden

– Poddarna är korta och lätta att ta del av, det gör det lätt att sprida bland både allmänhet, medlemsföretag inom transportsektorn och de som bara vill tipsa andra om ett spännande yrke och en attraktiv utbildning. Vi kommer att lansera podden på olika plattformar och sociala medier med start den 10 mars. Att arbeta med sociala medier är inget nytt men vi hoppas att vi också kan nå många föräldrar och lite äldre i bekantskapskretsen. Målet är att uppmärksamma den positiva utvecklingen av branschen, säger Mychele Östman, kommunikationschef på transportföretagen.

Lyssna på Spotify!

Du kan även följa Douglas Youtubekanal här