Vi kör logotyp

Caroline Söderqvist pluggade flykteknikerprogrammet på gymnasiet, efter det så läste hon på yrkeshögskolan och blev färdigutbildad flygtekniker. Efter utbildningen fick hon chansen att tävla i Yrkes-SM där hon tog guld! Idag jobbar hon på Patria Helicopters i Linköping.

Hur kommer det sig att du började plugga flygteknikprogrammet?

Det var av en ren slump faktiskt. Jag var på ett öppet hus och fick en folder i handen med information om programmet. Jag tyckte att det lät coolt och spännande så jag sökte in det till det. Jag hade knappt hållit i en skruvmejsel innan jag började plugga.

Hur är det att tävla i Yrkes-SM?

Det är ashäftigt, det var en så cool upplevelse. Men jag hade inte hört talas om Yrkes-SM förrän jag fick frågan från skolan om jag ville vara med och tävla. Det var kul att få se om jag verkligen var duktig på det jag gjorde. Och jag fick ett bevis på att jag var duktig på det jag gjorde eftersom jag tog guld. Efter yrkes-SM så fick jag också tävla i VM i Abu Dhabi och det var en så cool upplevelse. Tyvärr gick det inte lika bra som i VM, men jag är glad att jag var med och tävlade ändå.

Vad är det bästa med att jobba som flygtekniker?

Det är framförallt två saker för mig. Det första är att det är stor variation i arbetet. Jag kan arbeta med allt från att ha rutininspektioner till att laga plåtskador och elfel på helikoptrarna. Det andra är att det är ett enormt ansvar. Jag vet att när jag lämnar ifrån mig en helikopter efter en lagning eller inspektion, så måste allt fungera. Inget kan göras halvdant, inga genvägar. Och det ansvaret är något som jag verkligen gillar. Vi får också jobba med saker som verkligen spelar roll. I somras fick vi jobba övertid när helikoptrarna hjälpte till att vattenbomba bränderna. Då kände jag verkligen att mitt jobb var något jag kan vara stolt över, det är något som gör skillnad. Där jag arbetar så jobbar vi med försvarets Black Hawk helikoptrar och det är något som också är coolt.

Vad för egenskaper är det bra att ha som flygtekniker?

Noggrannhet är väldigt viktigt och det är något jag har fått höra att jag är. Eftersom vi måste följer manualerna till punkt och pricka, vi får inte ta några genvägar. Det är också bra att vara prestigelös. Jag vet att jag kan fråga en kollega om hjälp om det är något som jag inte klarar av eller förstår.

Får du vara med och flyga om du vill?

Ja det får jag om jag vill. Det är bra att åka med ibland eftersom det är jag som har gjort rutinkontrollerna eller reparationerna och jag måste kunna lite på mitt arbete. Men jag brukar inte åka med så ofta eftersom jag lätt blir åksjuk.

Vad skulle du säga till någon som funderar på att läsa flygteknikprogrammet?

Om du inte har något stort intresse men vill prova så borde du våga göra det. Det är inte så viktigt att ha intresset innan du börjar, det är något som kommer när du börjar plugga och jobba. Så om du funderar så är det bara att söka! Det är en spännande och unik bransch som växer konstant. Och jag tror att den kommer att finnas kvar så länge människor vill färdas genom luften, så framtiden är inget jag är orolig över.